North west Queensland - Reisverslag uit Normanton, Australië van Cecile Ruijter - WaarBenJij.nu North west Queensland - Reisverslag uit Normanton, Australië van Cecile Ruijter - WaarBenJij.nu

North west Queensland

Door: Cecile de Ruijter

Blijf op de hoogte en volg Cecile

08 Juni 2017 | Australië, Normanton

Momenteel werk ik alweer anderhalve maand in outback Australia. De eerste vijf weken heb ik gewerkt op een boerderij genaamd: 'Strathpark'. Deze bevind zich tussen Richmond en Croydon (Northern Queensland). Strathpark heeft een grootte van ruim een half miljoen acres! Mijn team bestaat uit zeven mensen, die ingehuurd zijn om de 'cattle' van de boederij bijeen te drijven. Dit werk wordt 'musteren' genoemd. In totaal hebben ze 15 paarden bij zich, 10 honden, 2 motoren en een helikopter.

Op dinsdag 2 mei, best een tijdje geleden dus, pikken Joe en Penny mij op in Richmond. Het werk is ontzettend leuk en vrijwel alles is voor mij vlekkeloos verlopen. Iedere dag start ik rond 5 uur in de morgen. Ik maak het ontbijt en daarna blijf ik of bij het kamp, of ga ik mee draften of musteren. Naast het helpen met de paarden en koeien, kook ik dus voor het team. Het koken gaat mij goed af en de gerechten zijn erg gemakkelijk om te maken. Iedereen is ontzettend aardig en dankbaar voor alles wat je maakt en ik moet zeggen, het gaat mij een stuk beter af dan verwacht.

Na iedere dag musteren, volgt er een dag draften. Dit houdt in dat de koeien die tijdens het musteren zijn verzameld, worden onderverdeeld. Er zijn grotendeels vier categorieën:
1. Kalfjes
2. Weeners (kalfjes die oud genoeg zijn om bij de moeder weg te gaan)
3. Bush (alle overige koeien)
4. Strangers (koeien van een andere boederij).

De allerleukste dagen zijn als ik mee mag helpen met musteren ter paard. Ik geniet volop om met het paard de koeien bij elkaar te drijven. De helikopter vliegt soms nog geen 20 meter boven je en zorgt dat de koeien in één kudde blijft. Bedenk jezelf een situatie waar je ter paard in het bos rijdt, de koeien voor je uit lopen en een helikopter boven je vliegt... Het is net een filmscene. Penny en Joe hebben mij gevraagd of ik de rest van mijn jaar in Australië voor ze wil blijven werken. Natuurlijk antwoord ik ja, heel graag!

Naast vrijwel iedere dag werken, nemen we soms een weekend vrij. Tijdens deze weekenden nemen we de paarden mee naar campdraft competities. Het werk wordt hier in uitvoering gebracht! De bedoeling van deze sport is dat ruiter en paard, proberen om een koe zo snel mogelijk, om een aantal obstakels heen te krijgen. Vrijwel het gehele team neemt deel aan deze wedstrijden en in de avond is iedereen in de bar. Daarna heerlijk slapen tussen de paardentrucks,  starend naar de prachtige sterren.

Dit werk is absoluut niet voor iedereen. Het zijn lange dagen, je bent altijd aan het kamperen, slaapt en doucht buiten en je hebt geen telefonisch bereik, internet en tv. Ik moet eerlijk bekennen dat ik volop geniet van deze levensstijl. Het past bij mij en kan er geen genoeg van krijgen. Maak je dus geen zorgen, hier gaat alles helemaal super!

Dankjewel lieve lezers.

Liefs,
Cecile

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cecile

Actief sinds 22 Jan. 2015
Verslag gelezen: 342
Totaal aantal bezoekers 34893

Voorgaande reizen:

03 Januari 2018 - 03 Januari 2018

New Zealand 2018

29 November 2016 - 29 November 2017

Australië - part two

15 April 2017 - 29 April 2017

New Zealand 2017

12 November 2016 - 29 November 2016

Indonesië

17 Oktober 2016 - 12 November 2016

Vietnam

14 Oktober 2016 - 17 Oktober 2016

Singapore

17 September 2016 - 14 Oktober 2016

Thailand

20 Maart 2015 - 02 Oktober 2015

Australie

31 Januari 2015 - 20 Maart 2015

Nieuw Zeeland

Landen bezocht: